Українська мова та література



Інформаційна картка
учасника всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2021»
у номінації «Українська мова та література»


Прізвище, ім’я, по батькові

Ткачук Лілія Михайлівна

Посада (відповідно до запису в трудовій книжці)

Вчитель української мови та літератури, заступник директора з навчально-виховної роботи

Місце роботи (найменування закладу освіти відповідно до статуту)

Загальноосвітня школа І-ІІ ступеня села Ласків Володимир-Волинського району Волинської області

Освіта (найменування закладу вищої освіти, рік закінчення навчання)

Вища. Волинський державний університет імені Лесі Українки, 2006

Самоосвіта (зазначається за останні 3 роки в порядку зменшення за категоріями: очні, дистанційні курси; конференції, семінари; конкурси тощо)

Курси вчителів української мови та літератури при ВІППО (2019);

Критичне мислення для освітян (онлайн-курси на платформі Прометеус, 2020);

Виставка методичних і дидактичних посібників (районний і обласний рівень, 2020).

Конкурс читців творів Лесі Українки, Тараса Шевченка, Остапа Вишні;

Конкурс «Об’єднаймося ж, брати мої»;

Конкурс «Юні літератори Волині»;

Конкурс «Вчитель року-2021» (перший (зональний) тур

Педагогічний стаж

24,5 роки

Кваліфікаційна категорія

Вища категорія

Педагогічне звання (за наявності)

 

Науковий ступінь (за наявності)

 

Посилання на відеорезюме (для учасників третього туру)

https://www.youtube.com/watch?v=hDhZt3BE7AA

Педагогічна ідея

У свій час Жуль Верн передбачив: «Настане день, коли наука випередить фантазію». Цей час настав. Аби отримати інформацію, дітям сьогодні не обов’язково сидіти в школі, вони можуть її отримати самостійно в Інтернеті. Тому зараз успіх учнів напряму залежить від якості роботи вчителя, від того, наскільки він здатний вловити дух і потреби часу. Не можна залишатись вчорашніми вчителями завтрашньої школи! А пріоритетним завданням навчально-виховного процесу в сучасному освітньому закладі є всебічний розвиток здобувачів освітніх потреб, зокрема творчих здібностей особистості.

Розвивати таланти можна по-різному. Окремі учні (обдаровані) переважно самостійно тренують свої задатки, щоб краще їх розвинути, і удосконалюють здібності, творчі пориви. Але для розвитку конструктивних здібностей більшості школярів важливою є саме роль учителя. Завдання педагога - управляти процесами творчого пошуку, йдучи від простого до складного: створювати ситуації, що сприяють творчій активності та спрямованості школяра, розвивати його уяву, асоціативне мислення, здатність розуміти закономірності, прагнення постійно вдосконалюватися, розв'язувати дедалі складніші творчі завдання.

І єдиним, на мою думку, та найефективнішим засобом досягнення мети є інноваційні технології навчання. Новітній підхід забезпечує позитивну мотивацію здобуття знань, активне функціонування інтелектуальних і вольових сфер, сприяє розвитку творчої особистості.

Створення ситуації успіху, сприятливих умов для повноцінної діяльності кожної дитини – основна мета, що покладена в основу інноваційних  технологій навчання. Багато з них варті уваги сучасного педагога, який прагне дати якісний рівень знань, зробити урок цікавим, досягти максимального взаєморозуміння і співпраці між вчителем і учнем.

Саме тому я працюю над проблемною темою «Застосування інтерактивних методів і форм роботи з метою формування життєвих компетентностей школярів» та на педагогічній практиці апробовую та поєдную елементи таких сучасних технологій навчання:

         інтерактивна технологія;

         проектне навчання;

         інформаційно-комунікативна технологія.

Для того, щоб така інтеграція принесла бажаний результат, намагаюся вникнути у методику кожної з освітніх технологій і використовувати на своїх уроках залежно від теми, мети виучуваного матеріалу, а також типу уроку та навчального предмета.

Постійно поглиблюю свої знання, опрацьовую додаткову літературу, привчаю до цього і своїх учнів. Прагну донести до них таку аксіому – підручник не являється єдиним джерелом знань, тому варто вивчати різні погляди на проблему із посібників, словників, довідників.    

  Узявши за основу створення психологічного комфорту та активну взаємодію в процесі  навчання, керуюся такими принципами:

·         головним є не предмет, якому я навчаю, а особистість, яку формую;

·         кожна людина знайде своє місце в житті, якщо навчиться всьому, що необхідно для реалізації її планів;

·         кожна думка, висловлена учнем, має право на існування й варта уваги.

Щоб процес навчання був результативним, ретельно готуюсь до кожного уроку, продумуючи хід заняття, добираючи ефективні методи та прийоми. Допомагають у цьому сучасні технології.

Так, новий матеріал з мови переважно подаю дітям у вигляді блок-схем, таблиць, малюнків, пірамід і т.п. Починаючи вивчення теми, ми з учнями індивідуально, в групах чи фронтально обговорюємо, аналізуємо навчальний матеріал. Основні поняття з теми фіксуємо, а потім засвоюємо шляхом неодноразового повторення, добираємо  приклади. Така робота розвиває у дітей навички аналізу та синтезу, вміння виділяти головне у теоретичному матеріалі.  При цьому увагу акцентую на мотивації необхідності вивчення певних наукових понять.

Систему уроків тренувальних вправ логічно наситити інтерактивними вправами. Адже інтерактивне навчання, на думку Є.Коротаєвої, це навчання, „занурене” у комунікацію. У житті людини спілкування не існує як відокремлений процес або самостійна форма активності. Воно входить до складу індивідуальної або групової практичної діяльності. Поза спілкуванням формування особистості взагалі неможливе. Інтерактивні форми роботи сприяють розвитку ініціативи, незалежності, уяви, співпраці з іншими учнями, комунікабельності... Учням подобається робота в групах, кожна з яких колективно виконує конкретне навчальне завдання – однакове для всіх груп чи різне. При цьому можна передбачити не лише спільну роботу в одній групі, а й міжгрупову взаємодію. На уроках виконання тренувальних вправ кожна група одержує блок з 4-5 завдань різної складності. Вчитель надає консультації. Учні, у рамках своєї групи, виконують взаємоперевірку та знайомлять з результатами роботи весь клас.

Організована таким чином робота сприяє підвищенню навчальної активності школярів, усуває їхню природну скутість (запитати у свого товариша значно простіше, ніж у вчителя), дає змогу кожному учневі засвоювати навчальний матеріал у природному йому темпі, а також є дієвим засобом у посиленні індивідуалізації навчання.

Сучасна методика нагромадила багатий арсенал прийомів інтерактивного навчання («Робота в парах», «Мікрофон», «Незакінчені речення», «Асоціативний кущ», «Мозковий штурм», «Метод ПРЕС», «Дерево рішень», імітаційні ігри, дискусії тощо). Використання інтерактивних технологій не самоціль, а засіб створення атмосфери доброзичливості  й порозуміння, зняття з душі дитини  почуття страху, спосіб зробити її розкутою, навіяти впевненість у своїх силах, налаштувати на успіх, виявити здібність до творчості. Як результат такої роботи маю прекрасні матеріали, створені учнями, які юні здобувачі освіти із задоволенням виконують: кроссенси, сенкани, діаманти, лепбуки, пантбуки.

Серед багатьох методів роботи, які стимулюють інтерес учнів до нових знань, сприяють розвитку дитини через розв’язання проблем і застосування їх у конкретній діяльності, застосовую метод проектів. В основі проекту лежить дослідження певної проблеми, що передбачає високий рівень творчої активності учнів. Адже відбувається відхід від традиційної форми уроку, надається свобода у виборі теми, методів, форм роботи. Учні усвідомлюють велику відповідальність та стараються дотриматися важливої умови: уникнути  штучності, продумати проект так, щоб самим було цікаво шукати нову форму, уникаючи готових, заздалегідь спрацьованих кліше.

Діти оформлюють результати роботи у вигляді доповідей, мультимедійних презентацій, відеороликів. Найбільш цікавим для моїх учнів є складання відеопоезій.

Одним із способів розвитку пізнавальної активності учнів є використання ІК технологій, які дають змогу підвищити активність і привернути увагу учнів до навчання. Тут у пригоді стають сайти «LearningApps», «На урок».

Урок із використанням таких технологій стає цікавішим для учня, а тому й ефективнішим для засвоєння знань, поліпшує рівень унаочнення навчального матеріалу на уроці.

Використання презентацій Power Point дозволяє представити навчальний матеріал як систему яскравих образів, що сприяє задіянню емоційної сфери учнів, відповідно - кращому засвоєнню матеріалу (як, наприклад, оглядові теми). Використання презентації на узагальнюючому етапі або при підготовці до контрольної роботи дозволяє впорядкувати знання, актуалізувати їх за короткий проміжок часу. Наочна виразність, систематизація матеріалу, який міститься в презентаціях, робить їх хорошим дидактичним та мотиваційним засобом. Але не слід забувати , що “наочність у навчанні може забезпечити успіх лише тоді, коли вона диктується логікою навчального процесу, коли наочні образи на уроках розумно поєднуються зі словом учителя”.

Пошукові засоби Інтернету найчастіше використовуються на етапі самостійної підготовки учнів до уроків (при підготовці рефератів, підборі ілюстративного матеріалу). Але тут існує небезпека використання учнями при самостійному пошуку недостовірних джерел інформації. Із метою попередження цього вже на першому уроці вивчення теми або в процесі постановки завдань пропонуються сайти, рекомендовані для виконання завдання, визначаються критерії оцінювання та форма підсумкового матеріалу, програма реалізації завдання (Word, Power Point). Залежно від трудомісткості, пошукова робота може тривати від 1 до 3 тижнів, відповідно учні отримують випереджувальні завдання, іноді ще до початку вивчення теми. Як правило, із метою індивідуалізації та забезпечення права вибору пропонується декілька питань із вивчення творчості письменника або огляду певного періоду.

У своїй практичній діяльності часто використовую такі нетрадиційні форми, які захоплюють уяву школяра, активізують його розумову діяльність. Це може бути урок-казка, урок-подорож, урок-змагання, урок-квест, урок-гра, урок-КВК, або ж традиційний урок з нестандартними елементами. Тобто будую уроки так, щоб вони були підпорядковані дидактичній меті: діти повинні засвоїти на уроці якомога більше знань, умінь і навичок і вміти їх застосувати у житті.

Учні здійснюють взаємоперевірку та самоконтроль, тобто кожен сам перевіряє свою роботу, виставляє собі оцінку відповідно до норм. Я теж здійснюю контроль – перевіряю разом з учнями окремі роботи (а вони при цьому можуть зауважити, чи збігається їхня власна оцінка з моєю, трактують свою точку зору на оцінку).

Отже, у процесі своєї роботи я переконалася, що лише вдале поєднання сучасних педагогічних технологій інтерактивного, проектного та інформаційно-комунікативного навчання на основі постійного розвитку критичного мислення учнів дасть змогу розвивати творчі здібності, а значить, і формувати творчу особистість сучасного здобувача освіти.

 


Немає коментарів:

Дописати коментар